بررسی تطبیقی دو نمایشنامه رقص مرگ استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ آلبی از منظر عقاید نیچه
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حسین پوست فروشان دوم
- استاد راهنما فاضل اسدی امجد کامران احمدگلی
- سال انتشار 1393
چکیده
تاثیر عقاید فردریش نیچه بر هنر، ادبیات، فلسفه و نظریات ادبی مدرن و پست مدرن چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم انکار ناپذیر است. در میان مباحث گوناگون فلسفی او، نظریات اخلاقیات اربابان-بردگان، اراده معطوف به قدرت، ابر انسان، و بازگشت جاودانه بر دو نمایشنامه رقص مرگ (1900) آگوست استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ (1962) ادوارد آلبی اعمال شدند. اخلاقیات اربابان-بردگان و اراده معطوف به قدرت دو نظریه مهم و اساسی در این پایان نامه هستند؛ در هر دوی این نمایشنامه ها شخصیت های مرد دارای قدرت بیشتری هستند، قدرت کاپیتان بیشتر از نوع فیزیکی است نسبت به قدرت ذهنی جورج. مشخص شد که هر دو این شخصیت ها قادر به انجام اعمال حیوانی و کینه توزانه اند. عطش آنها برای به دست آوردن هرچه بیشتر قدرت باعث این شده که در امور شخصی و خصوصی زندگی دیگران دخالت کنند. هیچ مرجع پذیرفته شده ارزشی وجود ندارد که آنها بتوانند به آن رجوع کنند و از آن تبعیت کنند، آنها خالقان (ضد)ارزش هایی هستند که در لحظه تولید می کنند؛ آنها نسخه ای افراطی از ابر انسان نیچه اند. آلیس و مارتا، اولین اشخاصی که در معرض این بیرحمی قرار می گیرند، در بازی هایی که همسرانشان برای به دام انداختن آنها و سرگرم کردن خودشان می سازند گیر می افتاده اند. آنچه این زنان برای گرفتن انتقام می کنند این است که بیشتر از آنان پرخاشگر، حیوانی، و بدخواه می شوند؛ به هیولاها و شیطان هایی تبدیل شدند که مرجع ارزشی آنها با منابع ارزشی خود ساخته و شیطانی همسرانشان یکی شد. هر دو زوج مهمان هایی دارند که در طی داستان به ما در فهم روابط موجود میان آنها بسیار کمک می کنند؛ کِرت که مهمان کاپیتان و آلیس بود، نشان داد که شخصیت بسیار ضعیفی دارد بطوریکه آمادگی او برای بکارگیری شیطان به مقدار زیادی میراث نسل قبل از اوست. از سوی دیگر، نیک که مهمان جورج و مارتا بود، تجربه یک تخلیه هیجانی در طی داستان داشت. جورج و مارتا از شیطانی درونشان تخلیه شدند، تخلیه ای که بازگشت آن در نسل جدیدی است که نیک و هانی نمادی از آن هستند.
منابع مشابه
مطالعه ی نشانه شناسی سه نمایشنامه از ادوارد البی به نام های «چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟»،«داستان باغ وحش» و «جعبه ی شنی»
مطالعه ی حاضر به بررسی سه نمایشنامه ی ادروارد البی به نام های چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ داستان باغ وحش و جعبه ی شنی از دیدگاه نشانه شناسی در تئاتر می پردازد. از این رو، یک بخش این پایان نامه به معرفی نشانه شناسی، نظریات ساندرس پیرس در این زمینه و دیدگاه کرالام که تمرکزش بر نشانه شناسی تئاتر معطوف است، می پردازد. اجزای تشکیل دهنده ی نشانه و انواع آن از قبیل نمایه، شمایل و نماد به همراه کلم...
15 صفحه اولThe effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2
كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...
متن کاملThe Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملبررسی تطبیقی متن و فیلم «چه کسی از ویرجینیاوولف می ترسد؟» ادوارد البی با توجه به سبک و شخصیت پردازی پروژه ی عملی: نگارش فیلمنامه ی «روز شغاد»
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی درون مایه «ونیته» در رمانهایی از ویرجینیا وولف و سیدونی گبریل کولت: تابلوهای متنی
مضمون «ونیته» یا گذر عمر که در تابلوهای نقاشی دیده میشود، در ادبیات نیز برای اغنای متن و همچنین بازتاب افکار و مشغلههای ذهنی شخصیت ها به چشم میخورد. منظور از «ونیته» نقاشیهایی است که بیننده را به تأمل بر مرگ، گذر عمر و طبیعت فانی دنیا دعوت میکند. در این تابلوها نمادهای خاصی برای القای این درون مایه به چشم میخورند. ونوس یا هر زنی که خود را در آینه برانداز میکند، ساعت شنی که ناپایداری زمان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023